طبع گرم سرد تخمه آفتابگردان چینی در طب سنتی

تخمه آفتابگردان چینی؛ به علت مناسب بودن قیمت این نوع تخمه، بازار رقابتی در میان عرضه کنندگان این محصول در داخل کشور به وجود آمده است. تخمه های چینی به صورت خام وارد می شوند و سپس با طعم های متفاوت در بسته های متفاوت به بازار عرضه می شوند. طبع تخمه آفتابگردان در طب سنتی گرم و خشک می باشد وبعد از چین، دومین صادر کننده دانه آفتابگردان به ایران، کشور پاکستان است. تخمه های چینی، به دلیل ظاهر عالی و درشت، پوست نرم و ترد، یکدست بودن، قیمت پایین، خوشمزه بودن، ماندگاری زیاد و داشتن کالری بالا طرفداری زیادی در بازار تخمه ایران دارد. انواع تخمه های چینی، با کیفیت و قیمت متفاوت در بازار ایران به فروش می رسد و تخمه های چینی بر اساس کیفیت به ۲۴۰ دانه، ۲۸۰ دانه و ۳۲۰ دانه گروه بندی می شوند و هرچه دانه ها کمتر باشد کیفیت و ارزش آن تخمه مرغوب تر است.

طبع گرم سرد تخمه آفتابگردان چینی در طب سنتی

تخمه آفتابگردان چینی طبع گرم دارد یا سرد

تخمه آفتابگردان چینی طبع گرم دارد یا سرد

  • استفاده بیش از حد این آجیل باعث به وجود آمدن جوش، گرگرفتگی و کهیر به ویژه در افراد صفراوی می ‌شود و باید آن را همراه با مصلح استفاده کنند. تخمه آفتابگردان یکی از آجیل ‌پر مصرف و پرخاصیت است که در انواع رنگ‌ های مانند سیاه، خاکستری و سبزتیره در بازار است. مغزهای آن دارای مواد معدنی و ویتامین مانند فسفر، روی، پتاسیم و… هستند. طبع تخمه آفتابگردان جدا از خام یا بو داده ، گرم و خشک است، به همین علت که بعد از خوردن این مغز‌ لذیذ احساس گرمی و تشنگی می‌ کنید. مصلحات تخمه آفتابگردان؛ آبغوره، آب انار و همه این مصلحات طبع سردی دارند و به تعادل این مغز ها کمک می‌ کنند. زیاده‌ روی در مصرف آن در افراد باعث بروز مشکل می‌ شود. همچنین مصرف زیاد تخم آفتابگردان باعث چاقی در افراد استعداد چاقی دارند شود. نکته مهم هنگامی که خیلی گرسنه هستید تخم آفتابگردان نخورید چون معده را خسته می‎ کند.

تخمه آفتابگردان چینی طب سنتی

تخمه آفتابگردان چینی طب سنتی خاصیت ها و مزاج تخمه آفتابگردان در طب سنتی:

  • مزاج آن گرم و خشک .
  • صفراوی و سوداوی مزاج‌‌ ها نباید در خورد تخمه زیاده‌‌ روی کنند.
  • خوردن بیش از حد آن موجب اضافه وزن می‌ شود.
  • تخمه و روغن آفتابگردان خاصیت هایی مانند: درمان لاغری، اسهال و یبوست و مشکلات قلبی، جلوگیری از سرطان و مشکلات اعصاب، حنجره و ریه را دارد.
  • برای بهبود سرفه در سرماخوردگی یعنی نرم شدن سینه هم می‌ شود.
  • مهم‌ ترین خواص درمانی آن که معروف است تقویت‌ کنندگی چشم و دید انسان می شود.
  • جهت تقویت اعصاب موثر خواهد بود.
  • به علت وجود ویتامین E در تخمه افتابگردان از بیشتر بیماری ها جلوگیری می کند.

نکته مهم: از تخمه افتابگردان بو نداده مصرف کنید.

معایب مصرف بیش از حد تخمه آفتابگردان

  1. مشکل بسیار مهم، چرب شدن بدن و موی سر که باعث پیدا شدن جوش‌ های زیادی می‌ گردد.
  2. چاقی مفرط، به دلیل وجود چربی زیاد این مغز بوده و باعث افزایش وزن می‌ شود.
  3. مصرف زیاد آن نیز موجب افزایش و بالا رفتن چربی خون می گردد و خطرناک می باشد در افراد مسن و سن بالا

سرکه، مصلح و بهبود دهنده خاصیت و مزاج تخمه آفتابگردان می گردد.

تخمه آفتابگردان چینی طب اسلامی

تخمه آفتابگردان چینی طب اسلامی

تخمه آفتابگردان در طب اسلامی

بعضی از تخم های گیاهی برای سلامتی انسان بسیار مفیداند. هر یک از آن ها خاصیت های درمانی برای بدن دارند. این دانه ها سرشار از فیبر و پروتئین و آنتی اکسیدان های زیادی می باشند. در طب اسلامی هم برای درمان بیماری ها به طور مثال: ( سیاهدانه که با عسل مخلوط میشود و برای درمان کامل آپاندیس استفاده می شود و نیازی به عمل ندارد .) توصیه می شوند. تخمه آفتابگردان، کنجد و تخم کدو و … هر یک خاصیت های مخصوص خود را دارند.

بر اساس نظر طب اسلامی مصرف تخمه آفتابگردان بهتر است به صورت بو داده باشد تا خام آن و یک میان وعده عالی و پرکالری می باشد. تخمه را در شب نخورید به دلیل اینکه بدن زمان کافی برای هضم ندارد و باعث افزایش وزن می‌ شود. مصرف این مغز وقتی که احساس گرسنگی ندارید هم نادرست است. برای سرو تخمه در کنار غذا از نوع خام آن استفاده نکنید و حتما با روغن زیتون استفاده کنید. می توانید برای طعم دادن به برخی غذاها مانند: سالاد، ژله، کلوچه، دسر، بستنی و…. از نوع پودر شده آن استفاده کنید.

تخمه آفتابگردان چینی حلال است

تخمه آفتابگردان چینی حلال است هنگامی که وارد بازار می شوید میبینید که بازار در تسخیر كالاهای چینی می باشد؛ که شامل لوازم برقی، پوشاک و… است. هنگامی که قصد خرید تخمه آفتابگردان یا خشکبار با كیفیت بالا دارید و به دنبالش هستید فروشندگان به شما نوع چینی که قیمت كمتر از محصولات داخلی را دارد توصیه و به شما عرضه می كنند. این موضوع علاوه بر بازار خشكبار ایران در تهران در بازارهای برخی استان ها دیگر هم عرضه می گردد و خریداران تخمه آفتابگردان تمایل زیادی به خرید نوع چینی آن و با کیفیت بهتر و قیمت پایین تر شده اند. با بیشتر شدن خریداران کالاهای چینی باعث می گردد كه بیشتر خرید خانواده های ایرانی‌ از کالا چینی باشد و تعداد کمی را از کالا ایرانی انتخاب کنند. جلوگیری از ورود كالاهای قاچاق وظیفه گمرك و نیروی انتظامی می باشد و تخمه ‌های آفتابگردان چینی به احتمال زیاد از راه های غیر قانونی وارد بازار ایران شده است. که جز کالاهای قاجاق می باشد. در داخل خود كشور به اندازه نیاز مصرف کننده تولید آن وجود دارد و مجوزی برای هیچ وارد کننده ای برای واردات این خشكبار صادر نمی شود.

تخمه ‌های آفتابگردان کاشت داخلی مناسب با نیاز بازار می باشد ولی تعداد زیادی از خریداران میل به خرید نوع چینی این تخمه هستند. علت این استقبال عبارتنداز:

  • پر مغز بودن و خالی نبودن دانه ها و كیفیت بالای تخمه آفتابگردان نوع چینی است.
  • تخمه‌ های آفتابگردان چینی هم با توجه به كیفیت بالایی و خوبی كه دارند از قیمت پایین تری و مناسب نسبت به نوع ایرانی آن برخوردارند.
  • خریداران به كیفیت این محصول توجه دارند.

وارد کردن تخمه‌ های آفتابگردان چینی به بازار خشكبار کار غیر قانونی و ظلم بزرگی و به كشاورزان و تولید کنندگان محسوب می شود كه تولید آن در داخل کشور را تحت تاثیر قرار داده است که مانع فروش و عرضه تولیدات نوع داخلی آن می گردد. تخمه‌ های آفتابگردان چینی به صورت خام از استان قزوین وارد بازار زنجان شده و پس از فراوری و بسته بندی به بازار های داخلی عرضه می شود.